Fitness voor voetballers

 

Tegenwoordig speelt fitness bij elke sport op hoog niveau een rol.  Als voetballer of voetbalster kan je heel veel profijt halen uit krachttraining.
Met sport specifieke krachttraining kan je focussen op het beter ontwikkelen van: explosiviteit, kracht, wenbaarheid of snelheid.

 

Door sterker te worden van de krachtraining krijg je meer power wat resulteert in explosiviteit en snelheid. Door balans en coördinatie oefeningen verklein je de kans op blessures en word je wenbaarheid beter.

 

De krachtrainingen moet wel zo af gestemd zijn met de wedstrijden dat deze niet nadelige gevolgen heeft voor de prestaties van de speler tijdens wedstrijden. Hiervoor zal de trainer (krachttrainer) een juiste planning moeten maken, wanneer de speler welke training kan volgen zodat die geen nadelige gevolgen heeft tijdens zijn wedstrijden.

 

De vijf grond motorische eigenschappen:
  • - Snelheid
  • - Uithoudingsvermogen
  • - Kracht
  • - Coördinatie
  • - Lenigheid

 

Alle vijf de grond motorische eigenschappen moeten goed ontwikkeld zijn. Wanneer er een minder ontwikkeld is, houdt dat de andere eigenschappen ook tegen.

 

Een voorbeeld.
Je kan heel veel kracht gaan trainen in de been/bilspier, maar als je niet leert hoe je de kracht omzet in snelheid.  Gaat de snelheid niet omhoog van de speler.

 

Snel resultaat zien als voetballer?

 

Probeer dit: 

 

Als je hoger wil springen om meer ballen te kunnen koppen. Is dat snel te realiseren met sport specifieke krachttraining.

 

Vergroot eerste de maximale kracht.
Dit kan je doen met squats en deadlifts.

 

Wanneer je weet wat je maximale kracht is kan je gaan kijken hoe hoog je kan spingen. Als je ziet in vergelijke met andere hun maximale dat je niet heel goed springt. Moet je meer gaan werken aan je explosiviteit.

 

Om deze kracht goed te gaan gebruiken bij je sprongen. Moet je explosiviteit gaan trainen.

 

Bijvoorbeeld met een dumbbel thruster.
Je zorgt ervoor dat de negatieve beweging heel langzaam gaat en wanneer je op het diepste punt bent schiet je zo explosief mogelijk omhoog of een elastiek wordt afgeschoten.

 

Heb je dit allemaal goed getraind ga je veel plyomteriche sprong oefeningen doen. Box jumps, depth jumps of depth drops. Het is wel belangrijk dat je core sterk genoeg en je sprong techniek. Train deze dus ook! Mijn mening over krachttraining bij voetballers. Dat er nog veel meer winst te behalen valt bij het voorkomen van blessures, vooral het atletische vermogen te vergoten. Waardoor spelers zich veel fitter voelen en meer kunnen presteren op welke niveau dan ook.  Ben jij voetballer en doe je nog niet aan krachttraining ? Start dan nu en geniet van de voordelen.

 

Ben jij een voetballer maar heb je niet altijd genoeg energie om er ook nog krachtraining  bij te doen. Neem dan de Elevate pre workout (bulkpowders), je zult verstelt staan van je de energie die je krijgt tijdens je training.