Stoppen met suiker

Zie hier de hoeveelheid suiker per product
Zie hier de hoeveelheid suiker per product

In 10 stappen stoppen met suiker


Je bent op een verjaardag. Je hebt je vooraf nog zó voorgenomen om niet te snoepen, maar die tafel vol zoetigheden kun je gewoon niet weerstaan. Eén chocolaatje dan. Oké, misschien een tweede, meer niet. Maar aan het eind van de avond denk je bedroefd: ‘Nee, ik heb weer meer gesnoept dan ik wilde!’ Herkenbaar? Dan is deze artikel wat voor jou! 


Wij helpen je om in 10 stappen helemaal te stoppen met suiker.

Suiker is ongezond
Verschillende onderzoeken tonen aan dat suiker de kans op overgewicht, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten vergroot. Maar dat is lang niet alles. Het verstoort je hormoonbalans, ontregelt je bloedsuikerspiegel, verstoort je darmflora en vermindert je weerstand. Dus wil jij gezonder gaan eten? Dan is het tijd om te stoppen met suiker.


Stap 1: Start gemotiveerd


Alles begint met motivatie. Wil jij echt gezonder gaan eten? Niet vanuit moeten, maar omdat je het diep van binnen echt wilt? Dan kan je het ook! Heb vertrouwen in jezelf en wees trots als het je lukt om die lekkernijen af te slaan.

Het kan ook helpen om vrienden en familie te vertellen dat je wilt stoppen met suiker. Dan zullen ze bij de volgende verjaardag ook iets gezonds op tafel zetten. Misschien doet er wel iemand met je mee!


Stap 2: Gooi je voorraad frisdrank, koek en snoep in de kliko


Nu ga je echt beginnen. Verzamel wat je aan frisdrank, koek en snoep in huis hebt en gooi het allemaal in de kliko. Niets is vervelender dan geconfronteerd worden met lekkernijen die je niet meer wilt eten.

Wat kan ik nu drinken? Heel simpel: water. Doe er eventueel wat citroensap door voor meer smaak. Koffie en thee mag ook (zonder suikerklontje natuurlijk). Je kan ook thee zetten van verse kruiden, een stukje gember met een schijfje citroen, of een stokje kaneel met een schijfje sinaasappel.

En wat neem ik nu als tussendoortje?
Kies voor een cracker , een rijstwafel,  een handje nootjes of wat snackgroenten.


Stap 3: Sla nóóit een maaltijd over
Ontbijt, lunch en diner zijn belangrijke eetmomenten.
 


Sla deze maaltijden nooit over. Doe je dat wel, dan kun je later een eetbui verwachten. En dat is precies wat je niet wilt.


Stap 4: Kijk ‘That Sugar Film’


Ken jij de documentaire ‘That Sugar Film’? Nee? Dan moet je die zeker gaan kijken. In deze documentaire ontdekt Damon Gameau de bittere waarheid achter suiker. 60 dagen lang leeft hij op ‘gezonde’ producten die stiekem bomvol suiker zitten. De gevolgen zijn heftig en ook verrassend. Op een herkenbare en grappige manier zoekt hij naar uitleg. Twijfel je nog of je wilt stoppen met suiker? Dan is ‘That Sugar Film’ echt een aanrader.


Stap 5: Wees alert op verborgen suikers
Wist je dat suiker ook in dressings, mueslirepen, cruesli, cornflakes, ontbijtkoek, fruityoghurt, ketchup, pastasaus en andere kant-en-klaar producten zit?
 


Ja, dus ook in hartige producten zitten suikers verstopt! Denk je iets gezonds te eten, krijg je toch suiker binnen.

Wil je volledig stoppen met suiker? Laat dan ook bovenstaande producten in de schappen staan. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven. Maak zelf je dressings van olijfolie, azijn en kruiden. Vervang ontbijtgranen door suikervrije muesli. Koop gewone yoghurt en doe er zelf stukjes fruit door. En maak zelf pastasaus van tomaten en kruiden.


Stap 6: Lees etiketten


Verborgen suikers ontdekken is lastig. Suiker staat op het etiket vaak onder een andere naam. Er zijn 104(!) verschillende namen voor suiker die producenten gebruiken. Vaak lang en moeilijk uit te spreken (maltodextri-wattes?) Heel gemeen eigenlijk. Je denkt dat er geen suiker in het product zit, terwijl het er dus wel in zit.

Print deze lijst met andere namen voor suiker eens. Bekijk nu de etiketten van het eten dat je in huis hebt liggen. Zitten er ingrediënten in die op de lijst staan? Dan zit er dus suiker in.


Stap 7: Zoek lekkere, gezonde recepten
Misschien denk je nu: ‘Er blijft niets meer over wat ik nog kan eten!’ Geen zorgen


Dat je geen suiker meer eet, betekent niet dat je alleen maar onsmakelijke dingen mag eten. Dat is ook niet vol te houden. Met een beetje creativiteit kun je heel gevarieerd en lekker eten.


Stap 8: Plan je maaltijden

Zelf koken neemt natuurlijk wat tijd in beslag. Daarom is het handig om vooraf te bedenken wat je de komende dagen wilt eten. Zijn er recepten die je voor meerdere dagen kan klaarmaken? Dat kan makkelijk zijn als je veel werkt. Denk ook aan het ontbijt en de lunch: wat heb je daarvoor nodig? Door alles op te schrijven, bespaar je uiteindelijk tijd.


Stap 9: Naar de supermarkt


Tip: kies het juiste moment. Doe geen boodschappen als je honger hebt. Ook niet als je haast hebt, want er staan misschien dingen op je boodschappenlijst die je even moet zoeken. Dat is heel normaal als je kiest om te stoppen met suiker. Geen zorgen, de volgende keer vind je alles veel sneller.


Stap 10: Geniet!


Tijd om te gaan koken! Neem er de eerste keer lekker de tijd voor en maak er iets moois van. Is het met aandacht klaargemaakt, dan smaakt het ook goed. Maak dus een feestje van je maaltijd en geniet!

Vind je het toch nog lastig om helemaal te stoppen met suiker? Het is niet gek dat je lichaam in het begin schreeuwt om suiker. Zeker als je gewend bent geraakt aan al die suikerbommetjes. Houd vol!

Als je je suikervrije eetpatroon volhoudt, zal die behoefte aan zoetigheid vanzelf minder worden. Op een gegeven moment snap je niet meer waarom je die kant-en-klare tomatensoep ooit zo lekker hebt gevonden. Die zelfgemaakte soep smaakt veel beter.

Reactie schrijven

Commentaren: 0